خطرات آلرژی بینی یا رینیت آلرژيک

• دکتر وحیده درتاج • جراح و متخصص گوش و حلق و بینی

همانطور که از عنوان مطلب متوجه شدید رینیت آلرژيک مجموعه ای از علایم است که در ناحیه بینی به وجود می آید . این علایم در پی پاسخ بدن به برخی محرک های بیرونی به وجود می آید. رینیت آلرژیک بر دو نوع است: فصلی و دائمی؛
در رینیت آلرژیک فصلی فقط در فصول خاصی آلرژی بروز میکند ولی در نوع دائمی در تمام سال بیمار درگیر علایم میباشد. عوامل متفاوتی میتواند باعث ایجاد آلرژي گردد عواملی که احتمالا دوری از آن ها گاها غیرممکن میباشد. برخی از شایع ترین عوامل آلرژی عبارتند از ؛ دود سیگار، بوی عطر و یا بوی مواد شوینده و بقایای حشرات مانند سوسک و کک و کنه، مو، پر و پشم حیوانات خانگی و گرد و غبار و آلودگی های هوا…

علایم رینیت آلرژیک؛

• عطسه
  • آبریزش بینی
  • گرفتگی بینی
  • خارش بینی
  • سرفه
  • گلودرد
  • خارش چشم
  • ریزش اشک از چشم
  • احساس خستگی..

در صورتی که بروز علایم بیش از ۷ روز به طول انجامید بهتر است برای درمان به متخصص مراجعه کنید.

خطرات آلرژی بینی

کنترل و درمان رینیت آلرژیک

در صورتی که رینیت آلرژیک حاد نباشد با برخی اقدامات میتوان تا حدودی بیماری را کنترل کرد. برخی اقدامات مانند ماندن در منزل، استفاده از عینک برای جلوگیری از ورود گرده ها به چشم ، استفاده از ماسک ، استفاده از دستگاه تهویه هوا و مرطوب نگه داشتن خانه . این اقدامات میتوانند موثر باشند ولی در صورت موثر نبودن بهتر است درمان های دارویی را با راهنمایی پزشک آغاز کنید . در صورت مزمن شدن رینیت آلرژیک ممکن است برخی عوارض به مرور زمان ظاهر گردد از جمله:

• سینوزیت و یا عفونت های مکرر سینوسی
  • خستگی و کسالت مزمن
  • آسم
  • عفونت های گوش
  • مشکلات تنفسی مزمن از راه بینی
  •  پولیپ های برگشت ناپذیر بینی و سینوس

بهتر است درمان رینیت آلرژیک را جدی بگیرید تا دچار عوارض جدی و جبران ناپذیر آن نشوید!

بهتر است این مطلب را هم بخوانید: ‌**علایم و درمان های حساسیت فصلی **