سینوزیت

احتمالا افرادی را دیده اید که در فصل سرما با گرفتگی شدید بینی ، سرفه و ترشحات بسیار زیاد بینی مواجه هستند ، حتی ممکن است شما نیز از جمله این افراد باشید و این علائم را تجربه کرده باشید ، که به این موارد سینوزیت گفته می شود. به طور کلی این عارضه التهاب سینوس ها بوده که می تواند موجب انسداد و پر شدن مایع مخاطی در حفره های بینی شود ، که بر اثر سرما خوردگی و آلرژی تشدید می یابد. بهترین جراح و متخصص گوش و حلق و بینی در تهران دکتر وحیده درتاج ، مطلب زیر را به منظور کسب اطلاعات بیشتر شما بیماران عزیز تهیه کرده است تا در اولین فرصت برای درمان خود نیز اقدام کنید.

سینوزیت - دکتر وحیده درتاج در تهران

آیا با سینوزیت آشنا هستید ؟

سینوس ها حفره هایی درون جمجمه هستند ، که سینوزیت در صورت التهاب و تورم در بافت های پوششی سینوس ها به وجود می آیند. این ناحیه به طور معمول پر از هوا است ، اما اگر مسیر تخلیه آن ها مسدود شود ، پر از مایع خواهد شد. در مواقع بروز این اتفاق باکتری ها می توانند در حفره های سینوس رشد کنند که سبب عفونت و بروز این عارضه نیز خواهند شد.

انواع سینوس و محل قرار گیری آن ها

عارضه سینوزیت ممکن است در نواحی مختلفی مشاهده شود ، که در ادامه با آن ها آشنا خواهیم شد.

سینوس های اتموئیدال : در بین چشم ها و پشت بینی قرار دارند.

سینوس های فک بالا ( ماگزیلاری ) : پایین چشم ها و در استخوان گونه قرار دارند.

سینوس های اسفنوئید : در پشت چشم ها قرار دارند.

سینوس های پیشانی ( فرونتال ) : بالای چشم ها و در استخوان پیشانی قرار دارند.

بهتر است بدانید که بزرگ ترین حفره سینوس ، در فک بالا قرار داشته که اغلب آلوده می شود. تمامی این سینوس ها با استفاده از یک کانال باریک به یکدیگر متصل می باشند. علاوه بر آن این حفره ها از طریق مجاری نازکی به بینی راه پیدا می کنند و در بینی تخلیه می شوند.

✔ نکته : تخلیه سینوس ها کمک می کند تا این نواحی تمیز و عاری از باکتری شوند.

علائم همراه با سینوزیت چیست ؟

از جمله علائم شایعی که افراد در صورت ابتلا به این عارضه با ان مواجه می شوند ، درد در سینوس ها می باشد. هر یک از سینوس ها ممکن است در صورت ابتلا به عفونت آسیب ببینند. این درد را می توانید در پیشانی ، دو طرف بینی ، فک بالا و دندان ها و حتی چشم های تان احساس کنید. از دیگر نشانه ها و علائم آن می توان به موارد زیر اشاره کرد.

1. تب
  2. دندان درد
  3. درد در گوش ها به همراه عفونت گوش
  4. بوی بد دهان
  5. گرفتگی صدا و سرفه
  6. خستگی و اختلال در خواب
  7. مخاط پشت حلق
  8. مشکلات تنفسی
  9. آبریزش و ترشحات بینی ( این ترشحات ضخیم و زرد یا سبز رنگ بوده ، که در سینوس های آلوده ایجاد می شود )
  10. گرفتگی بینی ( با گرفتگی بینی ، احتمال کاهش حس بویایی در افراد وجود خواهد داشت )
  11. احساس فشار در صورت ( در نواحی همچون چشم ها ، بینی و پیشانی )
  12. سر درد ( احساس درد در سر در بد ترین حالت صبح ها رخ می دهد ، زیرا در طول شب مایعات در سینوس ها جمع می شوند )

انواع سینوزیت

حاد : این نوع عارضه در سینوس ها کوتاه ترین دوره را در میان انواع آن دارد که به دلیل نفوذ ویروس یا باکتری رخ می دهد ، که معمولا کمتر از 4 هفته طول می کشد.

تحت حاد : این نوع عارضه حدود 12 هفته زمان برده ، که عامل اصلی بروز آن عفونت های باکتریایی و آلرژی های فصلی می باشد.

حاد عود کننده : در صورت ابتلا  به این نوع عارضه در سینوس ها ، حداقل 4 دوره سینوزیت حاد را در یک سال تجربه خواهید کرد. هر دوره حاد باید حداقل 7 روز زمان ببرد.

مزمن : علائم همراه با این نوع عارضه حداقل 12 هفته زمان خواهد برد. علائم همراه با ای عارضه مزمن معمولا خفیف تر از نوع حاد است.

کدام دسته از افراد بیشتر در معرض ابتلا به این عارضه در سینوس ها قرار می گیرند ؟

ممکن است عارضه سینوزیت برای تمامی افراد رخ دهد ، اما احتمال ابتلا آن در برخی افراد بسیار بیشتر از دیگران می باشد.

• افراد مبتلا به آلرژی
  • پولیپ بینی
  • انحراف استخوان سپتوم
  • افراد مبتلا به آسم
  • افراد سیگاری
  • افراد مبتلا به عفونت دندان
  • افرادی که با قارچ های عامل ایجاد عفونت در سینوس ها تماس داشته اند
  • افراد با سیستم ایمنی ضعیف

روش های درمان سینوزیت با بهترین متخصص گوش حلق و بینی در تهران

جالب است بدانید که اگر این عارضه به سطح مزمن نرسد می توانید آن را به راحتی درمان کنید ، اما اگر هیچ گونه اقدامی برای درمان در نظر گرفته نشود ، زمان بهبودی آن بسیار طولانی خواهد بود. برای آغاز فرایند درمان در ابتدا باید این عارضه در افراد تشخیص داده شود.

تشخیص سینوزیت

در اولین اقدام برای تشخیص وجود این عارضه پزشک خوب در تهران وجود یا عدم وجود پولیپ را بررسی می کند. در مرحله بعدی در صورتی که سینوس ها چرکی باشند و صدای تنفس متفاوت باشد ، از وجود آن مطلع می شود. گاهی اوقات از ابزار هایی همچون آندوسکوپی بینی یا رینوسکپی برای تشخیص سینوزیت استفاده می شود.  البته ممکن است پزشک در برخی مواقع از سی تی اسکن یا ام آر آی برای تشخیص قطعی یا تومور های موجود در سینوس ها استفاده کند.

دارو

مطمئن ترین راه برای آغاز درمان مراجعه به جراح گوش و حلق و بینی ماهر و با تجربه است ، که می تواند با تجویز دارو هایی مناسب سینوزیت را در شما کنترل کند .

آنتی بیوتیک : زمانی این دارو کاربرد دارد که علت ابتلای شما به این عارضه ، عفونت های سینوسی باشد. در صورتی که عفونت های زمینه ای بر طرف نشوند متخصص گوش وحلق و بینی خوب در تهران آنتی بیوتیک را تجویز خواهد کرد.

کورتیکو استروئید بینی : این دارو به صورت اسپری ارائه شده که در درمان التهابات کمک می کند.

ایمونوتراپی : این دارو واکسن های مخصوص آلرژی می باشند ، که در درمان سینوزیت نقش کمک کننده دارند.

کورتیکو استروئید های خوراکی یا تزریقی : این دارو ها به منظور کاهش التهاب فوری استفاده خواهند شد. همچنین این دارو برای آن دسته از افراد که به پولیپ بینی مبتلا هستند توصیه می شود.

اسپری کورتون داخل بینی : این اسپری ها از التهابات موضعی جلوگیری می کنند.

جراحی

در صورتی که هر یک از این دارو ها تاثیری در کنترل و درمان شما عزیزان نداشته باشند ، عمل جراحی آندوسکوپی سینوس راه حل مطمئن خواهد بود.  طی این پروسه جراحی از یک لوله نازک و انعطاف پذیر و یک آندوسکوپ برای بررسی سینوس ها استفاده می شود. جراح ممکن است از ابزار های مختلفی برای از بین بردن بافت ها و جدا کردن پولیپ که در انسداد حفره های بینی نقش دارد استفاده کند.

اقدامات خانگی

انجام برخی اقدامات می تواند در کنترل و حتی بهبود جزئی سینوزیت نقش داشته باشد ، در نتیجه رعایت موارد زیر به شما عزیزان توصیه خواهد شد.

1. به مقدار کافی آب بنوشید و بدن خود را هیدراته نگه دارید.
  2. روزانه مجاری تنفسی خود را در برابر بخار قرار دهید.
  3. بینی خود را روزانه با استفاده از سرم شست و شو دهید.
  4. استعمال دخانیات را کنار گذاشته و از مصرف ان ها خودداری کنید.
  5. از میوه و سبزیجات بیشتری استفاده کنید.
  6. از اسپری های توصیه شده توسط بهترین متخصص گوش حلق و بینی در تهران استفاده کنید.