پولیپ بینی

برخی افراد به طور مداوم در زمان استراحت دچار تنگی تنفس می شوند و همواره علائم سرما خوردگی را نیز دارند ، اگر شما نیز چنین علائمی را همراه با آبریزش بینی و عطسه های مکرر ، سر درد و درد در صورت دارید ، بی شک به عارضه پولیپ بینی مبتلا می باشید. پولیپ التهاب مخاط بینی بوده که با ملتهب شدن سینوس ها متورم می شود ، که شکلی همانند انگور دارند ، این عارضه جریان هوا را برای افراد مسدود و در نتیجه تنفس را برای آن ها دشوار می سازد. تنها یک جراح و متخصص گوش حلق و بینی حاذق دکتر وحیده درتاج در تهران ، می تواند به شما بیماران عزیز برای درمان و کنترل پولیپ کمک کند ، در نتیجه بهتر است قبل از مراجعه به پزشک با مطالعه مطلب زیر آشنایی بیشتری با این عارضه داشته باشید.

پولیپ بینی - دکتر وحیده درتاج در تهران

پولیپ بینی چیست ؟

پولیپ نوعی بافت نرم و متورم بوده که در پوشش داخلی سینوس ها نیز رشد می کند. این عارضه انواع مختلفی دارد که اکثر آن ها عمدتا خوش خیم و غیر سرطانی می باشند. همانطور که اشاره کردیم ، شکل ظاهری آن ها همانند انگور یا قطره های اشک است. این عارضه به مرور در حفره های بینی تکثیر پیدا کرده ، که با خود انسداد بینی و محدودیت جریان هوا را خواهد داشت ، بنابراین لازم است به منظور بهبود و درمان پولیپ بینی ، افراد به جراح و متخصص گوش و حلق و بینی خوب در تهران مراجعه نمایند.

چه علائمی با پولیپ بینی همراه است ؟

در ابتدا بهتر است بدانید که علائم این عارضه در هر فردی با دیگری متفاوت می باشد ، حتی ممکن است هر فردی به نوع دیگری از این عارضه مبتلا شود. اما به طور کلی علائم شایع پولیپ گرفتگی بینی ، خر و پف در زمان استراحت بوده و همچنین خارش چشم ، آبریزش بینی همراه با عطسه های مکرر و کاهش حس بویایی ، از دست دادن حس چشایی و احساس درد بسیار شدید در سر و صورت ، گرفتگی مداوم و عدم تنفس آسان و راحت همراه می باشد.

عوامل موثر در ابتلای افراد به عارضه پولیپ

علت اصلی بروز پولیپ بینی تا کنون به طور دقیق مشخص نشده است ، اما برخی عوامل توانسته اند در رشد و تشدید آن موثر باشند ، که در ادامه با آن ها آشنا خواهیم شد.

سن : تفاوتی ندارد که شما در کدام رده سنی باشید ، ابتلا به پولیپ در هر فردی و در هر سنی شایع است. اما بزرگسالان و میانسالان بسیار بیشتر از دیگران به این عارضه مبتلا خواهند شد. نکته جالبی که لازم است به آن اشاره کنیم ، میزان ابتلای آقایان به این عارضه بوده که دو برابر بانوان می باشد.

نکته : کودکان کمتر از 10 سال به ندرت به این عارضه مبتلا می شوند.

فیبروز کیستیک : این عارضه یک بیماری مزمن می باشد ، که به طور کلی بر عملکرد طبیعی برخی اعضای بدن همچون پولیپ بینی ، ریه و کبد و غیره تاثیرات منفی می گذارد.

آسم : افرادی که به بیماری های تنفسی مبتلا هستند ، در مسیر تنفسی خود با مشکلات متعددی رو به رو می شوند ، در نتیجه بروز عارضه پولیپ با وجود ابتلای افراد به اسم بسیار بالا خواهد بود.

سینوزیت قارچی : در هوا قارچ های بسیار زیادی وجود دارد که خود عامل بروز عوامل آلرژیک در برخی افراد می باشد. آلرژی به طور کلی با التهابات مزمن همراه است که در رشد پولیپ نقش دارد. جالب است بدانید که افراد مبتلا به سینوس قارچی ، اغلب واکنش شدیدی به قارچ های معلق در هوا دارند ، که ممکن است سبب گسترش پولیپ در آن ها شود.

آسپرین : عده ای از افراد به برخی دارو ها همچون آسپرین ( دارو ضد التهابی ) حساسیت دارند ، که مصرف آن ها سبب بروز واکنش آلرژیک نیز خواهد شد ، در نتیجه این واکنش سبب بروز پولیپ بینی می شود.

👃🏻 توصیه های دکتر درتاج به افراد مبتلا به آسم و پولیپ بینی

چگونگی درمان پولیپ بینی در تهران

اسپری های استروئیدی

در صورتی که هر یک از علائم پولیپ را دارید ، لازم است به جراح و متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. جراح بینی خوب در تهران پس از انجام بررسی های لازم و تشخیص این عارضه در شما بیماران عزیز و در صورت تشخیص خوش خیم بودن آن به منظور کنترل ناهنجاری ها ، استفاده از اسپری های استروئیدی را پیشنهاد می کند. این پروسه درمانی در کنترل و عدم شدت یافتن پولیپ نقش بسیار مهمی داشته ، که می تواند در روند درمانی به بیماران کمک بسیار مفیدی کند.

نکته : توجه داشته باشید که مصرف اسپری های استروئیدی بسیار حساس و خطرناک می باشد ، به این معنا که باید تحت نظر متخصص گوش و حلق و بینی مورد استفاده قرار گرفته شود ، تا بیماران با عوارضی همچون خونریزی ، احساس درد در سر و صورت مواجه نشوند.

قرص های استروئیدی

در صورتی که دوره درمانی شما با استفاده از اسپری های استروئیدی به خوبی پیش نرفته باشد ، پزشک استفاده از قرص های استروئیدی را پیشنهاد می کند. در واقع قرص های استروئیدی شدت التهاب را تا حد ممکن کاهش داده و کنترل می کند.

دارو ها

در برخی مواقع قرص ها و اسپری های استروئیدی تاثیرات موثری در بهبود پولیپ بینی نخواهند داشت ، در نتیجه متخصص گوش و حلق و بینی از دیگر دارو های موثر همچون ضد قارچ ها برای افراد مبتلا به آلرژی های قارچی ، آنتی بیوتیک برای ، اختلالات باکتریایی و غیره نیز تجویز می کند.

جراحی پولیپکتومی در تهران

تکنیک درمانی نهایی جهت بهبود پولیپ بینی در افراد پولیپکتومی می باشد. در واقع در صورتی که روش های توصیه شده تاثیری بر این عارضه نداشته باشند ، بهترین جراح بینی در تهران ، جراحی را به عنوان آخرین گزینه به شما پیشنهاد می کند. طی این پروسه جراحی پزشک با بکارگیری از آندوسکوپ و دیگر ابزار های مورد نیاز بافت و توده های اضافی را با دقت بسیار بالایی از داخل مجاری بینی بیمار بر می دارد.

پولیپ بینی - دکتر وحیده درتاج در تهران

افراد مبتلا به پولیپ با چه عوارضی مواجه می شوند ؟

به طور کلی پولیپ بینی جریان طبیعی هوا و تخلیه مخاط از مجاری بینی را مختل می کند و با توجه به وجود التهابات طولانی عوارض دیگری را نیز به وجود می آورد.

آپنه : شاید تصور کنید این عارضه اهمیت چندانی ندارد ، اما ابتلا به آپنه بسیار جدی است. بسیاری از افراد در زمان استراحت و خواب با قطعی تنفس در چند ثانیه و مدت زمان کوتاهی مواجه می شوند. در پی این انسداد افراد با احساس خفگی شدید نیز از خواب بیدار خواهند شد ، که ممکن است این عارضه چندین مرتبه در طول شب تکرار شود.

تشدید آسم : همانطور که می دانید افراد مبتلا به اسم بسیار مستعد ابتلا به پولیپ بینی می باشند ، در نتیجه این عارضه می تواند تنفس افراد مبتلا به آسم را دچار اختلال کند و سبب تشدید آسم آن ها شود.

عفونت های سینوسی : پولیپ ها خود عاملی جهت بروز عفونت های سینوسی می باشند ، این نوع عفونت ها ابتلای افراد به پولیپ بینی را افزایش می دهند.

4 1 رای
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
غلام کاظمی

ادمین

برای حل مشکل پولیپ تان با شماره تلفن ۰۲۱۷۷۲۹۶۹۴۹ تماس بگیرید. (تخصص ما پیدا کردن راه حل برای مشکلات سینوسی میباشد)

قباد

سلام حدود چهار سال قبل پلیپ شدیدی داشتم به توصیه پزشک معالج عمل جراحی کردم ولی متاسفانه بعد از یک هفته دوباره برگشت. حدود 3.5 سال تحت درمان آلرژی قرار گرفتم وتمام چیزهایی که به آنها آلرژی داشتم را از برنامه غذایی حذف کردم ولی باز هم رشد پولیپ ادامه دارد تا جایی که از سوراخ‌های بینیم بیرون می‌زند! خواب هم که واقعاً ندارم بو و مزه را احساس نمی کنم
الان دنبال یه پزشک هستم که راهنمایی نمایند که چه کنم

سپاسگزار میشوم اگر راه حلی برایم بیابید.

محمد