کیست احتباسی سینوس ماگزیلری یا فک بالا

کیست احتباسی سینوس فک بالا چیست؟

• دکتر وحیده درتاج • جراح و متخصص گوش و حلق و بینی

کیست احتباسی  سینوس فک بالا ضایعه ای است که  درون  دیواره سینوس فک بالا ایجاد می شود. آنها اغلب توده های گنبدی شکل و نرم هستند که معمولاً در قسمت پایین سینوس فک بالا ایجاد می شوند.

خوشبختانه کیست احتباسی  سینوس فک بالا یک ضایعه خوش خیم یا غیر سرطانی است. با این وجود ، اگر کیست احتباسی  سینوس فک بالا دارید ، بهتر است در مورد آن و گزینه های درمانی خود بیشتر بدانید.

کیست احتباسی فک بالا

سینوس های فک بالا چیست؟

سینوس های شما فضاهای توخالی داخل جمجمه هستند که در چندین نقطه مختلف صورت قرار دارند. آنها به عنوان “سینوس های پارانازال” شناخته می شوند زیرا همه آنها در اطراف بینی قرار دارند و به حفره بینی متصل هستند.

جفت های مختلف سینوس های پارانازال به دلیل استخوان هایی که در آن قرار دارند نامگذاری شده اند. بزرگترین جفت سینوس ها سینوس های فک بالا در دو طرف بینی ، نزدیک استخوان گونه ها هستند. جفت سینوس های دیگر عبارتند از:

• سینوس های اتمویید: این سینوس ها نزدیک چشم ها در دو طرف پل بینی قرار دارند. آنها کوچک هستند و در مجموع شش سینوس اتموئید وجود دارد.
  • سینوس های پیشانی : این قسمت ها نزدیک پیشانی بالای چشم ها هستند.
  • سینوس های اسفنوئید: این جفت سینوسها داخل جمجمه و  عمیق تر از جفت سینوس های دیگر است که در پشت چشم قرار دارند.

هنگامی که آنها سالم هستند ، سینوس ها با یک لایه نازک مخاط پوشانده می شوند ، اما تعدادی از مسائل می تواند باعث ایجاد مشکل در سینوس ها شود.

سینوس های پارانازال

شایع ترین علائم کیست احتباسی سینوس فک بالا

برخی از مطالعات میزان نسبتاً بالایی از کیست های احتباسی مخاطی را در سینوس های پارانازال یافته اند. در واقع ، کیست های احتباسی یک یافته تصادفی شایع در حین آزمایش های تصویربرداری مانند اسکن توموگرافی کامپیوتری (سی تی اسکن) است که در 13 درصد از اسکن های تصویربرداری CT و رزونانس مغناطیسی (MR) دیده می شود. یک یافته تصادفی به این معنی است که آزمایش تصویربرداری با هدف بالینی دیگری سفارش داده شده و کیست احتباسی  به طور تصادفی کشف شده است.

با وجود اینکه کیست های احتباسی سینوس فک بالا نسبتاً شایع هستند، بسیاری از مردم از وجود آنها مطلع نیستند. در بیشتر موارد، این کیست ها هیچ علامتی ندارند و فقط در معاینه تصویربرداری کشف می شوند.

با این حال، گاهی اوقات، کیست احتباسی  در سینوس فک بالا می تواند باعث انسداد شود یا بسیار بزرگ گردد و تعدادی از علائم را ایجاد کند. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

سوزن سوزن شدن یا بی حسی، درد یا حساسیت، سردردهای مزمن، انسداد بینی، سرگیجه به طور معمول، کیست احتباسی سینوس فک بالا خطرناک نیست، اگرچه مواردی وجود داشته است که کیست پس از ضربه به سر پاره شده باشد.

کیست احتباسی سینوس فک بالا

تشخیص و درمان کیست احتباسی سینوس

به طور کلی سی تی اسکن به اندازه ای کافی است که بتوان کیست احتباسی سینوس فک بالا را تشخیص داد. اگر ضایعه ای کشف شود و کوچک باشد ، ممکن است درمان لازم نباشد. در واقع برخی از کیست های احتباسی سینوس فک بالا به خودی خود پسرفت می‌کنند . پزشک ممکن است نظارت بر آن را با تصویربرداری دوره ای توصیه کند.

با این حال ، اگر کیست شما بزرگ است یا علائم آن را مشاهده می کنید ، ممکن است درمان توصیه شود. در صورت نیاز به برداشتن کیست ، پزشک احتمالاً قبل از عمل سی تی اسکن را تجویز می کند. سپس ، کیست ممکن است از طریق یک جراحی اندوسکوپی کوچک سینوس که شامل انوکلئاسیون است ، که کل ضایعه را بدون پارگی از بین می برد ، یا با کورتاژ ، که کیست را با یک ابزار حلقه ای خاص بر می دارد ، برداشته شود . اکثر افراد این عمل را بدون درد یا حداقل ناراحتی پس از عمل جراحی گزارش می دهند.

تشخیص کیست احتباسی سینوس فک بالا
درمان کیست احتباسی سینوس فک بالا

درباره سینوزیت ماگزیلاری

گاهی اوقات ، عفونت های مکرر یا مزمن سینوس ، یا سینوزیت سینوس های فک بالا ، به ایجاد کیست های احتباس سینوس فک بالا مربوط می شود ، اگرچه شما می توانید ضایعاتی بدون سینوزیت داشته باشید .

بهتر است این مطلب را هم بخوانید: ‌**بهترین غذاها در زمان مشکلات سینوسی **

سینوزیت فک بالا چگونه تشخیص داده می شود؟

عفونت سینوس های فک بالا معمولاً به مشکلات تخلیه مربوط می شود. این ممکن است در اثر انسداد ، التهاب ، پولیپ ، انحراف تیغه بینی یا مخاط غلیظ ناشی از ویروس ایجاد شود. سینوزیت فک بالا حتی می تواند ناشی از بیماری های دندانی باشد و گاهی اوقات ابتدا توسط دندانپزشک تشخیص داده می شود.

علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• درد صورت ، به ویژه بالای گونه
  • درد دندان های فوقانی
  • حساسیت یا درد در دندان های پشتی
  • انسداد بینی
  • تب

در طول معاینه ، پزشک ممکن است روی گونه ها ، دندان ها یا لثه های شما ضربه بزند تا ببیند آیا حساسیت ، درد یا تورم دارید. پزشک شما ممکن است برای تأیید تشخیص ، سی تی اسکن یا سایر آزمایشات را سفارش دهد.

درمان سینوزیت فک بالا

اغلب سینوزیت فک بالا را می توان با دارو ، اسپری بینی و ضد احتقان درمان کرد اما گاهی اوقات جراحی سینوس آندوسکوپیک ضروری است.

دکتر وحیده دُرتاج   •   جراح و متخصص گوش و حلق و بینی

قدیمی‌ترین