بهترین غذاها برای مشکلات سینوس

بهترین غذاها برای مشکلات سینوسی

• دکتر وحیده درتاج • جراح و متخصص گوش و حلق و بینی

افرادی که از مشکلات سینوسی مزمن رنج می برند ممکن است تعجب کنند اگر بدانند رژیم غذایی آنها تأثیر مهمی بر علائم آنها دارد. از آنجا که رژیم غذایی تقریباً 100 درصد از تغذیه مورد نیاز بدن شما را تأمین می کند ، بی توجهی به غذاهای مهم و خوردن بیش از حد مواد مضر می تواند مشکلات سینوسی را تشدید کند. از طرف دیگر ، افزودن برخی غذاها به رژیم غذایی شما ممکن است علائم شما را در کوتاه مدت تسکین داده و از بروز مشکلات در آینده جلوگیری کند.

تاثیر مثبت ماهی و غذای دریایی بر مشکلات سینوسی

ماهی نه تنها پر از پروتئین با کیفیت بالا است ، بلکه انواع مختلف آن حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است. این ترکیبات به تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش التهابات سینوسی کمک می کنند. مطالعات نشان داده است که غذاهای غنی از امگا 3 به جلوگیری از عفونت کمک می کند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و کاهش شنوایی مربوط به سن را کاهش می دهد. متخصصان توصیه می کنند ماهی های حاوی امگا 3 زیاد اما مقادیر کمی از ترکیباتی مانند جیوه را یک تا دو بار در هفته بخورید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

تاثیر برگ های سبز تیره بر مشکلات سینوس

علاوه بر فیبرهای غذایی بسیار مهم – عنصری که بسیاری از رژیم های آمریکایی به شدت فاقد آن هستند – سبزیجات برگ تیره می توانند موادی مانند ویتامین A ، ویتامین C ، ویتامین D ، ویتامین K ، پتاسیم ، کلسیم و سایر مواد معدنی مهم را تأمین کنند.
آنها می توانند احساس سیری بیشتری در شما ایجاد کنند و به شما کمک می کنند تا از مصرف غذاهای غنی از  نشاسته که محرک التهاب و تولید مخاط هستند خودداری کنید. پیاز ، گوجه فرنگی و لیمو دارای خواص مشابهی هستند که علاوه بر مزیت های گفته شده طعم و مزه خوبی به غذا میدهند.

تاثیر فلفل تند بر التهابات سینوسی

فلفل های تند مانند هبانرو ، jalapenos و cayennes حاوی ترکیبی شگفت انگیز به نام کپسایسین هستند. این ماده شیمیایی مسئول “گرمای” غذاهای ادویه دار است. گرچه این گرما واقعاً می تواند دردناک باشد ، کپسایسین توانایی چشمگیری در تسکین درد نیز دارد. این ماده در بسیاری از پماد های ضد درد موضعی یافت می شود و نشان داده شده است که در برخی موارد خاص التهاب را کاهش می دهد.
تحقیقات دانشگاه سین سیناتی  حتی نشان داده است که اسپری بینی حاوی کپسایسین حاصل از کاین می تواند علائم مربوط به التهاب سینوس غیر آلرژیک را تسکین دهد. اگرچه ممکن است علاقه ای به اسپری کردن برخی از فلفل های تند در داخل بینی خود نداشته باشید ، اما با پختن آنها در غذاهای خود می توانید سود مشابهی کسب کنید. یک امتیاز اضافی این است که ادویه باعث ایجاد احساس آبریزش بینی می شود که می تواند به آزاد شدن احتقان کمک کند.

تاثیر عسل بر عفونت های سینوسی

عسل یکی از معدود ترکیبات طبیعی روی کره زمین است که دارای خواص ضد باکتری ذاتی است. دانشمندان با افزودن عسل به کشت باکتری های حاوی سویه های عفونت سینوسی مشترک  ، توانایی چشمگیر عسل در  از بین بردن باکتری ها را کشف کردند.
با این حال ، هنگامی که بر روی انسان آزمایش شد از نظر آماری همبستگی کمتر بود. حداقل ، عسل جایگزین مناسبی برای قندهای تصفیه شده است که می توانند التهاب عفونت های قارچی را تشدید کنند. حتی بهتر ، عسل می تواند به تسکین گلو درد که اغلب همراه با عفونت های سینوسی باکتریایی است ، کمک کند. علاوه بر این ، خوردن عسل محلی به بدن کمک می کند تا با گرده منطقه سازگار شود. خوردن منظم آن قبل از شروع بهار می تواند حساسیت های فصلی شما را کاهش داده یا حتی از بین ببرد.

بهتر است این مطلب را هم بخوانید: ‌**خطرات درمان خانگی سینوزیت مزمن **

از صفحه راهنمای درمان سینوزیت دیدن فرمایید

اثر معجزه آسای سیر بر سینوس ها

مدت زیادی است که سیر به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی باورنکردنی مورد مطالعه قرار گرفته است. این ویژگی از بسیاری از ترکیبات معطر موجود در گیاه ، به خصوص یکی به نام آلیسین ناشی می شود.
موسسه Linus Pauling توصیه می کند که سیر را در تکه های کوچک خرد کرده و به مدت 10 دقیقه بگذارید بماند تا در ظروف گرم استفاده شود تا بیشترین اثر را داشته باشد. خوردن آن به صورت خام بهتر است ، اما ممکن است فقط با نفس کشیدن خود ، بقیه اعضای خانه را منزجر کنید.
چای داغ و سوپ های گرم و شفاف نیز روش های عالی برای بازگرداندن مایعات به بدن ، تسکین التهاب دردناک و کم کردن ترشحات مخاطی  است.
اگر در مورد رینیت مزمن یا سینوزیت نگرانی های جدی پزشکی دارید ، باید علاوه بر تنظیم رژیم غذایی ، به دنبال درمان پزشکی حرفه ای نیز باشید.

منبع: Atlanta ENT ، Sinus & Allergy Associated

دکتر وحیده دُرتاج   •   جراح و متخصص گوش و حلق و بینی