فواید شست و شوی بینی

فواید شست و شوی بینی

  • دکتر وحیده درتاج • جراح و متخصص گوش و حلق و بینی

[lwptoc]

 ممکن است پزشک گوش و حلق وبینی شما اخیرا شست و شوی بینی را بدرمان شما افزوده باشد،یا اینکه سالهاسات بدستور او در حال شستشوی بینی هستید.به هر طریق بسیار محتمل است که شما جزو کسانی باشید که این کار را دوست نداشته باشید و به آن عمل نکنید.متخصصین گوش و حلق و بینی که در زمینه آلرژی و اثرات آن در حیطه گوش و حلق و بینی کار میکنند،معتقدند که اگر شما اهمیت این موضوع را درک کنید و سپس آن را انجام دهید، این کار جزئی از روتین زندگی شما خواهد شد.

فواید شستشوی بینی

شستشوی بینی چگونه عمل میکند؟

حفرات سینوس دالانهای بسیار کوچکی در استخوانهای صورت شماست که عملکردهای زیادی دارند،که برخی از آنها مربوط به عبور هواست.زمانی که بدن شما در مقابله با یک بیماری ویروسی یا طی یک واکنش آلرژیک شروع به تولید ترشحات موکوسی زیادی میکند،حفرات سینوسی ممکن است پر و مسدود شوند.این امر منجر به احساس فشار،درد،و حتی بدتر از آن یک سینوس متورم عفونی خواهد شد.
یک محلول شست وشوی بینی،برای پاکسازی این مسیرهای سینوسی مسدود شده بکار میرود. محلول شست و شوی بینی که شامل یک محلول نمکی میباشد،از رشد باکتری در حفرات سینوسی جلوگیری می کند. این کار بطور قابل ملاحظه ای علائم را کم کرده و نیز از عفونت سینوسی در آینده جلوگیری میکند.

محلول خانگی برای شست و شوی یینی

خط اول مقابله با سینوزیت شست و شوی بینی است
یکی از ساده ترین ،ارزانترین و موثرترین راهها برای پیشگیری و درمان مشکلات سینوسی شست و شوی بینی است.شما میتوانید حتی از یک محلول خانگی استفاده کنید و حداقل روزی یکبار از آن استفاده کنید:

نصف قاشق چایخوری نمک 《بدون ید》و نصف قاشق چایخوری جوش شیرین یا بیکینگ پودر را در دو فنجان آب جوشیده ولرم حل کنید. یک سرنگ را با محلولتان پر کنید(یا حتی میتوانید از یک قوری کوچک استفاده کنید )

روی کاسه دستشوئی خم شوید و نوک سرنگ را داخل یک سوراخ بینی قرار دهید و به آرامی سرنگ را فشار دهید .آب نمک از سوراخ بینی وارد حلق یا سوراخ دیگر بینی شده و بداخل روشویی تخلیه میشود.

  • اگر احساس سوزش کردید مقدار نمک را کم کنید
  • پس از شست و شو سرنگ را شسته و خشک کنید.

بهتر است این مطلب را هم بخوانید: ‌**سینوزیت چیست؟ **

فواید یک شستشوی بینی

  • شستن و پاکسازی بینی شما از ترشحات سفت شده،کثیفی،گرده گیاهان،آلودگی و سایر مواد آلرژی زا
  • افزایش جریان مخاطی که منجر به پاکسازی راههای سینوسی میشود.
  • دفع مایع و کاهش تورم پوشش مخاطی
  • بهبود تنفس پس از کاهش تورم داخل بینی
  • جلوگیری از عفونت سینوسی

بهتر است این مطلب را هم بخوانید: ‌**تفاوت علایم آلرژی و کرونا **

فواید شستشوی بینی

نکات مهم شستشوی موثر بینی

تا زمانی که شما نکات مهمی را در تظر داشته باشید، شستشوی بینی کاملا بی خطر و موثر خواهد بود.در درجه اول اگر پزشک ENT شما اسپری های استروییدی یا آنتی هیستامین برایتان تجویز کرده است،باید اول و قبل از مصرف آنها بینی را شستشو داده باشید.

به این ترتیب راه های سینوسی شما تمیز شده و باعث تاثیر بیشتر اسپری ها در بینی و سینوس شما خواهد شد.
دوم اینکه هیچگاه آب خالص را برای شستشوی بینی بکار نبرید،زیرا اینکار باعث اثرات بد و مشکلات جدی سلامتی خواهد شد.و نهایتا اینکه بیاد داشته باشید که هرروز یا هربار بطری محلول شستشوی بینی خود را شسته و اجازه دهید خشک شود.

بهتر است این مطلب را هم بخوانید: ‌**علایم سینوزیت **

از گالری دیدن فرمایید
 شستشوی بینی کودکان

دکتر وحیده دُرتاج   •   جراح و متخصص گوش و حلق و بینی

به اشتراک بگذارید!

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

نظرات

3.5 2 رای ها
امتیاز برای مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ا_صادقی

درود بر شما.اهل مازندران شهرستان قائمشهر هستم.60ساله.هوای خام از بینی راستم تنفس میکنم و این برام دردآوره.و همین عامل موجب درد دائمی در ناحیه راست نیمکره سر شده .گوش و پشت گوش.احساس میکنم پشت چشم راستم خالیه.