کم شدن شنوایی

کم شدن شنوایی

  • دکتر وحیده درتاج جراح و متخصص گوش و حلق و بینی

آیا خود فرد متوجه کم شنواییش می‌شود؟

نه لزوما !  کم شدن شنوایی و مشکلات شنوائی معمولا آرام آرام پیشرفت میکنند و اغلب اگر دچار چنین مشکلاتی شویم در مراحل اولیه از طرق گوناگونی آن را جبران میکنیم و متوجه نمی شویم. ولی پزشکان با یک تست شنوائی ساده در همان مراحل اولیه قادر به تشخیص مشکل خواهند بود.

آیا ناشنوایی همیشه یک فرآیند تدریجی است و ناگهانی رخ نمیدهد؟

کاهش شنوایی معمولا تدریجی است ولی گاهی ناگهانی بروز میکند و حتی ممکن است یک شبه هم اتفاق بیفتد. اگر احیانا چنین اتفاقی برایتان افتاد، باید هرچه زودتر به یک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.
این امر میتواند ناشی از یک علت کم اهمیت و ساده مانند تجمع جرم گوش باشد، ولی ممکن است ناشی از یک عامل مهم باشد که هرچه سریعتر نیازمند درمان است.

قبل و بعد از عمل بینی غضروفی

بیشتر بیمارانی که میگویند این گوشم مشکل دارد ولی آن یکی کاملا سالم است، اشتباه میکنند!

مشکلات شنوائی در نود درصد موارد، هردوگوش را بطور نسبتا مساوی درگیر میکنند ضمن اینکه در اغلب مواردیکه یک گوش مشکل بیشتری دارد، گوش مقابل هم تا حدودی درگیر است.

آیا اگر پدرومادری ناشنوا باشند فرزندشان قطعا ناشنوا میشود؟

خیر!
نمیشود با قاطعیت اظهار نظر کرد. اگرچه زمینه خانوادگی بی تاثیر نیست ولی عوامل دیگری هم تاثیرگذارند. قرار گرفتن در معرض الودگی صوتی، وضعیت سلامت عمومی فرد، سن وسال و…ولی هیچکدام از این علل بتنهایی برای ابتلا به ناشنوایی کافی نیستند و هیچکس محکوم به ناشنوایی نیست.

آیا کاهش شنوایی نشانه افزایش سن است؟

فقط سی وپنج درصد از بیمارانی که کاهش شنوایی دارند سنشان بالای ۶۴سال است. آمار های کشور آمریکا که کم و بیش قابل انطباق با سایر نقاط جهان است، نشان می دهد که در آن کشور، ۶میلیون نفر از جمعیت بین ۱۸تا۴۴ سال از کاهش شنوایی رنج میبرند.

قبل و بعد از عمل بینی غضروفی

“سمعک شنوایی شما را کامل نخواهد کرد اما صداها را بلندتر و واضح تر میکند و باعث کاهش اثر مخرب کم شنوایی بر زندگی شما میشود.”

در برخورد با افراد کم شنوا چه باید کرد؟

اگر با فرد کم شنوایی در ارتباط هستید، حتما عکس العمل هایی مثل انکار، ناامیدی و خشم را در آنها دیده اید. افت شنوایی چیزی فراترازیک مشکل شخصی است چون نه تنها فرد مبتلا را تحت تاثیر قرار می دهد بلکه روی اطرافیان وی مثل خانواده، دوستان و همکاران نیز تاثیر میگذارد.
خوشبختانه به محض تشخیص کم شنوایی و تلاش برای رفع آن توسط سمعک بهبودی قابل ملاحظه‌ای در بسیاری از جنبه‌های زندگی فرد حاصل میشود و مزایای استفاده از سمعک کاملا به چشم خواهد آمد.

“اگر نمی توانید درست بشنوید، به صداهای اطراف خود واکنش نشان دهید، متوجه صحبت ها شوید و…همه این موارد باعث کاهش اعتماد به نفس و حتی استرس شدید میشود.”

دکتر وحیده دُرتاج   •   جراح و متخصص گوش و حلق و بینی

به اشتراک بگذارید!

3

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

نظرات

0 0 رای ها
امتیاز برای مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها