راینولوژی چیست ؟

• وحیده دُرتاج جراح و متخصص گوش و حلق و بینی

مفهوم راینولوژی چیست ؟

راينولوژى از کلمه لاتین راينو به معنای بینی منشأ گرفته است.راينولوژى یک شاخه فوق تخصصی در دانش پزشکی است که به جراحی ها و درمان بیماریهای بینی و ساختمانهای اطراف بینی در سر و صورت میپردازد.هنر راينولوژيست حفظ آمیزه ای از زیبایی و عملکرد بینی است چراکه توجه به عملکردهای حیاتی بینی از مهمترین اهداف دانش راينولوژى به شمار میاید.

راینولوژی چیست؟

منظور از عملکردهای بینی چیست؟

بینی یکی از مهمترین اعضای بدن در نگهداری سلامت فرد و حفظ سایر اعضا است.بینی دارای فیزیولوژی بسیار پیچیده ای است.وظایف اساسی بینی شامل ایجاد راه هوایی،حس بویایی،تنظیم دما،تنظیم رطوبت،تصفیه ذرات موجود در هوا و نقش در تکلم است.مهمترین عملکرد بینی ایجاد راه هوایی برای تنفس طبیعی است.

بی توجهی به این عملکردهای ارزشمند حیاتی چه علائم و عواقبی را درپی خواهد داشت؟

اختلال در عملکردهای حیاتی بینی عواقب ناگواری در سلامت وزندگی افراد و جامعه برجا خواهد گذاشت.تنفس حیاتی ترین عملکرد زندگی است که نتیجه آن رسیدن اکسیژن به بافتهای بدن است.

بیحالی، خواب آلودگی، کسالت، بیحوصلگی و عصبی بودن ممکن است در اثر اختلال تنفسی بینی پدید آید.محرومیت از تنفس بینی، خشکی مجاری تنفسی و ضعف سیستم دفاعی آن را در پی خواهد داشت.

گرفتگی بینی اغلب سبب بروز مشکلاتی در سایر ساختمان های وابسته مانند درد سینوسی، سردرد یا احساس پری، سنگینی و فشار درناحیه سر و صورت میشود.اختلال بویایی،احساس سرماخوردگی طولانی،خرخر و مشکلات تنفسی حین خواب از علائم دیگر اختلال عملکرد بینی است.

جراحی های بینی با چه اهدافی انجام میگیرد؟

عمل اصلاح انحراف بینی و پولیپ

باید گفت جراحی های بینی با اهداف متعددی انجام میشود که میتوان آنها را به دودسته کلی تقسیم کرد:

• دسته اول جراحی هایی هستند که در جهت اصلاح عملکرد بینی انجام میشوند و بطور عمده اصلاح انحراف تیغه میانی بینی را شامل میشوند.
    مشکلات دیگری مانند پولیپ و تورم بافتهای داخل بینی نیز ممکن است نیازمند جراحی های پیچیده تری باشند که در بسیاری از موارد مستلزم استفاده از روشهای اندوسکوپيک است.

• دسته دوم جراحی هایی با هدف تغییر شکل خارجی بینی وزیبایی است که به جراحی پلاستیک بینی یا راينوپلاستى معروف است.

آیا وضعیت روحی روانی فرد در انجام عمل جراحی بینی تاثیر دارد؟

برخی بیماران پس از عمل باوجود نتیجه رضایتبخش،بدلیل مشکلات روحی روانی،وسواس فکری یا شخصیت های متزلزل و بیش از اندازه تاثیر پذیر از دیگران، از نتیجه عمل خود ناراضی اند.

داوطلب مناسب برای جراحی پلاستیک بینی فردی است که از عمل انتظار واقع بینانه ای دارد وبرای انجام عمل تحت تاثیر فشار دیگران نیست.

مهمتر آنکه انتظار تغییرات بزرگی رادر بهبود روابط فردی و اجتماعی،پس از عمل خود ندارد،و قویترین دلیلش برای انجام جراحی بینی خشنودی شخص خود میباشد.

جراحی انحراف بینی

ممکن است شما نیز همراه با من این علائم را تجربه کرده باشید ! گرفتگی بینی از اصلی ترین آن [...]

علایم سینوزیت چیست ؟

بیشتر بدانید

قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
آرزو

سلام من چند وقتی هست که گوش درد دارم یکی از غده های لنفاوی هم در همان سمت یعنی سمت راست کمی تورم پیدا کرده چند روزی هم از یک طرف بینی وچشمم آبریزش دارم این علایم نگرانم کرده کجا وبه چه پزشکی باید مراجعه کنم؟