درد گوش

آیا درد گوش نشانه عفونت آن است؟

نه! علت درد گوش همیشه عفونت نیست . تقریبا پنجاه درصد گوش دردها ارجاعی اند یعنی مشکل اصلی در جای دیگری است ولی شما دردش را در گوشتان حس میکنید.

یکی از علل شایع تر گوش درد، التهاب مفصل گیجگاهی فکی است که در مجاورت کانال شنوایی قرار دارد و همین مجاورت باعث میشود که درد ناشی از التهاب آن داخل گوش احساس شود.
بیماری گوش شناگران یکی دیگر از علل شایع گوش درد است که بدلیل مرطوب شدن کانال گوش مثلا متعاقب شنا ممکن است اتفاق بیفتد.

برخی از دلایل درد گوش

• یکی از دلایل شایع درد گوش، التهاب یا بیماری‌های مفصل گيجگاهى(TMJ) میباشد.

• کسانی که دندان‌هايشان را کشیده اند و برای پرکردن جای خالی آنها اقدامی نکرده اند.

• سابقه ضربه به فک

• عادات غلط مثل آدامس جویدن زیاد،خوردن خوراکی های سفت وسخت مثل ته دیگ،گوشت سفت و….

• صحبت کردن زیاد عادتی یا شغلی

• مشکلات دندانی، مشکلات ساختمانی مفصل فکی گيجگاهى

همگی موارد بالا میتوانند موجب التهاب یا بیماری مفصل گيجگاهى شده،وبخاطر مجاورت گوش و این مفصل باعث درد گوش شوند، درحالیکه گوش سالم است.

پوست گوش بسیار ظریف است و دستکاری مکرر آن چه با هدف تمیز کردن، و چه بطور عادتی، باعث خشکی و بیماری آن میگردد.

چربی و ترشحات طبیعی گوش حافظ سلامتی آن است و سدی در برابر میکروبها و قارچ هاست.

لطفا آن را خارج نکنید.گمان نکنید این چربی کثیف است ، نباید در حمام سعی در پاک کردن گوش با آب یا صابون نمایید.

علت خارش مزمن گوش

“خارش گوش شکایت شایعى است و علت مراجعه بسیاری از بیماران بخصوص خانمها به مطب گوش و حلق و بینی است.شایعترین علت آن عادت به تمیز کردن گوشها با دستمال یا گوش پاک کن و یا شست و شوی گوش در حمام با لیف و صابون است.”

درد گوش

هر گوش دردی نشانه عفونت گوش نیست!
تقریبا ۵۰درصد گوش دردها ارجاعی اند. یعنی مشکل اصلی در جای دیگری است(مثلا عفونت یک دندان )،ولی شما دردش را در گوشتان حس میکنید.

دکتر وحیده دُرتاج   •   جراح و متخصص گوش و حلق و بینی