استفاده از سمعک

سمعک

  • دکتر وحیده درتاج جراح و متخصص گوش و حلق و بینی

چرا باید از سمعک استفاده کرد؟

استفاده از سمعک یکی از راه‌های کنترل کم شنوایی و بهبود این حس از حواس پنجگانه است. ناشنوایی و کم شنوایی بدلایل مختلف روی میدهد و میتواند باعث صدمات روحی و جسمی فراوان در افراد شود.

ناتوانی در شنیدن اصوات باعث بروز مشکلاتی همچون کاهش اعتماد به نفس و نیز بروز مشکلاتی چون استرس، پرخاشگری، افسردگی فراموشکاری می‌شود.

ساختار سمعک

سمعک ها ساختار و انواع مختلفی دارند اما بطور کلی از سه قسمت میکروفن، آمپلی فایر و بلندگو تشکیل شده اند. توسط میکروفن صدای محیط دریافت میشود و با آمپلی فایر امواج الکتریکی به صوتی تبدیل شده و تقویت می‌شوند و درنهایت از طریق بلندگو صدا در کانال گوش پخش می‌شود تا فرد اصوات را بشنود.
سمعک ها به انواع مختلفی وجود دارند، از جمله سمعک هایی که داخل کانال گوش قرار می‌گیرند و نیز سمعک هایی که به کنار گوش متصل شده و میکروفن آن خارج گوش قرار دارد.
اینروزها صنعت ساخت سمعک پیشرفت فراوانی کرده است و افراد کم شنوا در تمام سنین میتوانند با استفاده از آن زندگی راحت و آسوده ای داشته باشند.

سمعک

در عین حال انتخاب نوع سمعک باید توسط متخصص انجام شود (پزشک و اودیولوژیست). مثلااستفاده از سمعک های کوچک که داخل گوش قرار میگیرند برای کودکان مناسب نیستند زیرا گوش آنها همزمان با افزایش سن تغییر میکند. قدرت سمعک باید متناسب با نیاز مصرف کننده باشد.
سمعک های جدید می‌توانند صداها را تفکیک کنند و به این ترتیب نویزها و صداهای زمینه ای را حذف کنند تا کاربر دچار سردرد و احساس استرس نشود.

سمعک

مزایای استفاده از سمعک :

سمعک وسیله ای است که توانایی درک گفتار فرد استفاده کننده را در محیط های پرسروصدا افزایش میدهد، ولی متاسفانه برخی افراد تمایل چندانی به استفاده از سمعک ندارند.
باید بدانیم که استفاده از سمعک حداقل در موارد زیر بسیار کمک کننده است:

  • صحبت با تلفن را آسان میکند برای شنیدن صحبت افراد، دیگر نیازی نیست که گوینده حرف هایش را تکرار کند

  • از ایجاد خطر در خیابان و ترافیک بدلیل نشنیدن صداهای هشداردهنده مثل بوق جلوگیری میکند

  • به فرد کمک میکند تا صداهای آرام مثل صدای پرندگان، خش خش برگها و غیره را که تاکنون نمیشنیده است بشنود

  • توانایی جهت یابی اصوات بهتر میشود

  • روابط اجتماعی و شرکت در گفتگو ها بهبود میابد

سمعک

“استفاده از سمعک شنوایی شما را کامل نخواهد کرد اما صداها را بلندتر و واضح تر میکند و باعث کاهش اثر مخرب کم شنوایی بر زندگی شما میشود.”

سمعک

دکتر وحیده دُرتاج   •   جراح و متخصص گوش و حلق و بینی

به اشتراک بگذارید!

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

نظرات

0 0 رای ها
امتیاز برای مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها