احساس گرفتگی (پُری) در گوش

نکاتی راجع به جرم یا واکس wax گوش

پوست گوش خارجی( کانال گوش) حاوی غدد ترشحی است که روزانه،چربی خاصی ترشح میکنند که بعضی آن را موم گوش می نامند. این ماده طبیعی است و حاوی موادی است که هم پوست را نرم و مرطوب نگه میدارد،هم تا حدود زیادی محافظ گوش خارجی در مقابل باکتری های بیماری زا و قارچ هاست.رنگ موم گوش طیفی از زرد طلایی تا قهوه ای مایل به سیاه دارد.

شایعترین علت کم شنوایی،تجمع جرم یا واکس یا سرومن گوش است.برخی غیر از احساس کم شنوایی یا پری گوش،ممکن است احساس خارش گوش داشته باشند،که در جرم خشک شايعتر است.

جرم گوش یا سرومن،در عکس زرد دیده میشود

احساس گرفتگی گوش

گاهی بعد از حمام،یا شنا در استخر،احساس خیسی طولانی گوش،یا گرفتگی گوش میکنیم.علت آن معمولا خیس خوردن جرم خشک گوش، و افزایش حجم آن میباشد که تازه متوجه آن میشویم.

در این حالت اگر سعی کنیم با گوش پاک کن یا هرچیز دیگر،گوشمان را پاک کنیم،ممکن است باعث متراکم شدن، و به عقب راندن بیشتر جرم در گوش، و در نتیجه گرفتگی گوش و کلافه شدن بیشتر میشویم.

بهتر است به پزشک مراجعه کنیم.

یکی از خطرات ترسناک گوش پاک کن،آسیب پرده گوش و شنوایی است

احساس گرفتگی گوش

انواع جرم گوش:

وقتی بدلیل گرفتگی گوش به پزشک مراجعه میکنید، اگر تشخیص جرم باشد، دو حالت دارد:

یا جرم کم و ابتدای کانال گوش است و پزشک پرده گوش را میبیند،که در آنصورت،براحتی با یک قاشقک کوچک مخصوص گوش( لوپ) جرم را خارج میکند.

اما گاهی جرم بسیار خشک یا حجیم است و همه کانال یا روی پرده را پوشانده،در اینصورت،پزشک برای چندروز قطره نرم کننده میدهد، و سپس اقدام به شست و شوی گوش یا ساکشن گوش میکند.

البته بهترین و کم عارضه ترین روش ساکش گوش با دید مستقیم و بدون ریختن آب است.از عوارض شست و شوی گوش،آسیب کانال یا پرده گوش،و عفونت گوش است.

به همین دلیل ساکشن گوش در دست یک پزشک با تجربه،بهترین روش فعلی برای خارج کردن جرم گوش است.

آیا میتوان از ایجاد جرم گوش جلوگیری کرد؟

“متاسفانه راهی برای جلوگیری از تولید جرم گوش و تجمع جرم در داخل کانال گوش وجود ندارد. فقط تاکید می‌شود که از تمیز و دستکاری کردن گوش خودداری کنید ،‌چرا که این امر میتواند منجر به فشرده شدن جرم گوش و تجمع آن در داخل کانال گوش شود.

شست‌و‌شوی یا جرم گیری گوش باعث نمی‌شود که گوش به جرم گیری عادت کند. ”

ساکشن گوش  چگونه است؟

دستگاه ساکشن،که بعنوان منبع نیروی کششی برای خارج کردن جرم گوش استفاده میشود.

برای ساکشن گوش،پزشک از چراغ پیشانی یا میکروسکوپ برای دیدن کانال گوش و از سرساکشن های ظریف برای بیرون کشیدن جرم گوش استفاده میکند. ساکشن راهی مطمئن برای تمیز کردن پرده های گوش سوراخ شده یا بعد از جراحی میباشد.ریسک عفونت کمتر و راحتی و سرعت عمل بیشتر،بخصوص برای تمیز کردن گوش بچه‌ها دارد.

ساکشن گوش چگونه است؟

دکتر وحیده دُرتاج    •   جراح و متخصص گوش و حلق و بینی

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

نظرات

5 3 رای ها
امتیاز برای مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 دیدگاه ها
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهدی

سلام ممنونم

علی

چند وقته احساس میکنم تو گوشه سمت راستم یه چیزی هست مثل هنسفری دلیلش چیه

موسوی

سلام من دراثر یه درگیری باضربه ای که ب گوشم خورده کیپ شده و سنگینه چکارکنم بازبشه؟