آیا میتوان جراحی زیبایی بینی و ارتودنسی را همزمان انجام داد؟

جراحی زیبائی بینی را چه زمانی بهتر است نسبت به ارتودنسی انجام دهیم؟

  • دکتر وحیده درتاج • جراح و متخصص گوش و حلق و بینی

[lwptoc]

ارتودنسی و عمل بینی

ارتودنسی ممکن است تا حدودی منجر به تغییر شکل لبها، ناحیه زیر گونه ها و صورت افراد گردد، بهمین خاطر بهتر است عمل بینی پس از ارتودنسی انجام شود. برای مثال گاهی در ارتودنسی نیاز به کشیدن دندانها پیش میآید که میتواند منجر به داخل رفتن جزئی لبها شود و بدین ترتیب تا حدی روی شکل بینی تاثیر بگذارد و در نتیجه محاسبات جراح بینی را بهم بریزد.

عمل بینی (رینوپلاستی) و ارتودنسیعمل بینی (رینوپلاستی) و ارتودنسی

آیا میتوان جراحی زیبایی بینی و ارتودنسی را همزمان انجام داد؟

انجام انواع ارتودنسی متحرک یا ثابت میتواند تغییراتی هرچند جزئی در چهره افراد ایجاد کند،ازجمله تغییر موقعیت لبها یا تغییر تعادل لب و بینی و تغییر زاویه لب و بینی.
رابطه لب و بینی از جمله زاویه بین لب و بینی فاکتور مهمی در ارزیابی های قبل از جراحی زیبایی بینی و برنامه‌ریزی برای روش جراحی است.پس هرگونه تغییر در فرم لبها موجب تغییر زاویه بین لبها و بینی شده و در نهایت باعث تغییر شکل نهائی بینی خواهد شد.
پس بهتر است انجام جراحی بینی را تا پایان ارتودنسی به تاخیر بیندازیم.
از طرف دیگر متخصص ارتودنسی بخاطر رعایت حال بیمارش دچار محدودیتها و سختی هایی خواهد شد که این امر روی نتیجه ارتودنسی تاثیر خواهد گذاشت. از طرف دیگر تنظیم براکتها  و کار روی دندانها میتواند موجب وارد شدن فشار به صورت و بینی بیمار شده و موجب اختلال در پروسه ترمیم بینی گردد.

این مطلب را از دست ندهید !! عمل همزمان زیبایی و انحراف بینی

عمل بینی (رینوپلاستی) و ارتودنسیعمل بینی (رینوپلاستی) و ارتودنسی

ارتودنسی و انحراف تیغه بینی

اگر بیماری انحراف تیغه بینی و مشکلات تنفسی از راه بینی دارد، انجام همزمان ارتودنسی و جراحی اصلاح تیغه بینی (سپتوپلاستی) یا ارتودنسی قبل از اصلاح انحراف تیغه بینی درست نیست.
گرفتگی و مشکلات تنفسی از راه بینی میتواند بر روند رشد فک اثر منفی بگذارد و یا باعث تغییر شکل فک شود.
از آنجاییکه گرفتگی بینی موجب تنفس دهانی میگردد، بمرور زمان باعث تغییر شکل فک بالایی و حرکت آن به جلو و حرکت فک پایین به عقب و پایین میشود،و درنتیجه دندانها کج و نامرتب میگردند و در یک ردیف قرار نمیگیرند.
پس در افرادی که انحراف تیغه بینی و مشکل تنفسی دارند اول باید جراحی ترمیم تیغه بینی و یا سایر روشها برای اصلاح راه تنفسی بینی(مثل اصلاح شاخکهای بینی، برداشتن پولیپهای بینی،درمان سینوزیت مزمن، برداشتن لوزه سوم)صورت گیرد و پس از آن ارتودنسی برای اصلاح کجی و نامرتبی دندانها.
از طرفی اگر شخصی گرفتگی و مشکل انحراف بینی نداشته باشد، اما شکل فک طوری باشد که نیازمند جراحی فک باشد، بهتر است جراحی فک نیز قبل از جراحی زیبایی بینی انجام شود.
لازم بذکر است که جراحی زیبایی بینی روی نتیجه جراحی فک و ارتودنسی تاثیر ندارد و پس از خاتمه ارتودنسی یا جراحی فک میتوان رینوپلاستی انجام داد.

این مطلب را از دست ندهید !! مراقبت های قبل و بعد از عمل زیبایی بینی

از گالری دیدن فرمایید

دکتر وحیده دُرتاج   •   جراح و متخصص گوش و حلق و بینی

به اشتراک بگذارید!

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

نظرات

0 0 رای ها
امتیاز برای مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها