سینوزیت چیست ؟

سینوزیت چیست؟

• وحیده دُرتاج جراح و متخصص گوش و حلق و بینی

ترشحات مخاطی بر اثر عملکرد ساختمان های کوچک شبیه مو بنام مژکها وارد بینی شده، واز این طریق تخلیه میشود.تمام سینوس ها بداخل بینی راه ميابند تا تبادل هوا و ترشحات مخاطی امکانپذیر باشد.عفونت یا آلرژی بافت های سینوس را ملتهب،قرمز ومتورم میکند.این حالت را سینوزیت مینامند.

عفونت سینوس

ایجاد سینوزیت حاد یا مزمن

سینوزیت التهاب حاد یا مزمن لایه مخاطی در یک یا چند حفره اطراف بینی است.سینوس ها حفره های مملو از هوا در استخوانهای جمجمه و صورت هستند.هر عاملی که موجب پر شدن و گرفتگی آنها توسط موکوس یا چرک شود،سینوزیت ایجاد خواهد کرد.سرماخوردگی،حساسیت و انحراف تیغه بینی از عوامل این بیماری هستند.

• سرماخوردگی

• حساسیت

• انحراف تیغه بینی

در بسیاری از موارد ممکن است سینوزیت ناشی از آلرژی با سینوزیت عفونی اشتباه شود.بطور معمول گرفتگی ناشی از آلرژی را رينيت آلرژيک مینامند و پزشکان از نامیدن سینوزیت بر آن دوری میکنند.همچنین گاه میگرن با سردردهای سينوزيتى اشتباه گرفته میشود.

سینوزیت چیست

چه عواملی باعث عفونت سینوس و ایجاد سینوزیت  میگردد؟

آسیب فعالیت مژکهاى ریز حلق و بینی در افرادی که سیگار می کشند ویا کسانی که در محیطی با آلودگی هوای شدید زندگی میکنند موجب خشکی مخاط بینی و سینوس ها ودر نهایت عفونت سینوس میشود.

شنا کردن و خصوصا شیرجه زدن در استخرهای آلوده که آب آلوده با فشار وارد حفرات سینوس ها میشود ممکن است منجر به عفونت سینوس ها شود.

سینوزیت هوایی بدنبال تغییرات فشار هوا در پرواز های با ارتفاع زیاد میتواند موجب انسداد سوراخ های سینوس ها و ایجاد فشار منفی و ترشح در سینوس ها و بالاخره سینوزیت شود.

بصورت کاملا ساده،اگر از شروع علائم سینوزیت چندروز گذشته باشد(بین یک تا سه هفته) سینوزیت حاد گفته میشود،و اگر به هر دلیلی علائم طولانی شود و بهبود حاصل نشود و بیمار مدام مشکل داشته باشد،به آن سینوزیت مزمن میگویند.اکثر سینوزیت ها حاد هستند.

حدود پنج درصد ويزيتهاى پزشکان را سینوزیت شامل میشود و بیش از ۳۱ میلیون نفر را در سال( کل دنیا )گرفتار میکند.سینوزیت پنجمین بیماری شایعى است که به خاطر آن آنتى بیوتیک تجویز میشود و مسؤول ۷ تا ۱۲ درصد کل انتی بیوتیک هایی است که بوسیله پزشکان تجویز میگردد.

علایم سینوزیت چیست ؟

بیشتر بدانید